Äntligen semester för hela familjen

Idag var Fredriks sista arbetsdag och nu kommer två veckors gemensam semester för hela familjen. Om en vecka åker vi till Öland för att bo på en bondgård i en vecka tillsammans med svärföräldrarna vilket barnen ser fram emot. När vi kommer hem ska vi hämta Baghera, Robins svarta kattunge med blå ögon.

Oliver är mitt i ett utvecklingssprång nu, ena stunden ligger han i köket, nästa sekund har han ålat ut i trädgården, klättrat upp för poolkanten och är på väg i med kläderna på. När jag lyfter ner honom till gräset igen så är han vid sandlådan på ett kick. Tidigare har han stannat på plattorna brevid och pillat på någon leksak medan storasyskonen lekt i sandlådan men inte idag. I ett hu var han ståendes mot kanten och sen lutade han sig framåt och gled ner över kanten för att få vara med i storasyskonens lek.
Länge har det varit "baba" och "dada" när han pratar men idag blandar han hejvilt  med ljud så man knappt hänger med men det nya är "aoa" = mamma (när han är ledsen och vill komma upp från golvet).
Han har kommit på hur han rser sig upp mot vardagsrumsbordet och går runt, runt, runt bara för att det är kul, för att han kan. Ligger jag på golvet med honom tar han tag i mina kläder och drar sig upp till ståendes.
Han har även kommit på hur han reser sig från liggandes til sittandes.

Robin är i en knepig period just nu, det häftigaste som finns är superhjältar i alla konstiga former. För någon vecka sen kom han hem från en kompis, med en serietidning om Wolwerin från X-men och genast började mardrömmarna.
Han förstår inte riktigt skilnaden mellan fantasi och verklighet än.
Samma sak när han varit hemma hos en granne som är 3 år äldre och de. utan lov, tittat på YouTube och hittat ett klipp om en bebis som förvandlas till en bläckfisk.
Hans mardrömsperioder gör att han vaknar kallsvettig i ett skri och sen är det lönlöst att få honnom att somna om i sin säng. Varpå jag och Fredrik inte får sova eftersom Robin är en tornado när han sover. Ena stunden ska han ligga nära, helst innuti någon av oss, nästa stund blir det för varmt och så kommer drömmarna som han genom att vifta försöker få bort innan han vaknar till och återigen ska ligga så nära han bara kan för att han är rädd.

Är alla blivande sexåringar så här eller har vi gjort vårt barn en otjänst när vi redan från start försökt att skydda honom från fantasy/skräck oavsett om det är böcker, serier eller filmer?

Han fick en bok om NinjaTurtels när han var 4 som jag la högst upp i bokhyllan för att jag inte tyckte han var mogen för att läsa den "När du fyllt 6år" har jag sagt när han frågat om han får läsa den, "varför?" blir hans naturliga förldfråga "För att jag tycker den är för läskig för att du ska läsa den"
Gör jag fel när jag vill skydda honom och låta honom vara ett barn som får ta superhjältar när han blir äldre?
Är det fritt fram att en 5åring tittar på StarWars, Spiderman och liknande filmer?
Vart går gränsen och vem sätter den?
Ska man göra som kompisarnas föräldrar och låta barnen se/läsa samma saker?
Hur håller jag annars mitt barn borta från dessa filmer/serietidnignar tills jag tycker han är mogen att hanskas med det?

Har du råd att ge så snälla ge mig för jag känner mig rådlös just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback